Venepaikat

Ristiinan pursiseura jakaa venepaikkoja tarvitseville Ristiinan satamissa: Kirkonrannassa, Uimalassa, Pökkäänlahdella, Kissalahdella ja Linnaniemen venevalkamassa.

Venepaikkojen vuokraus tapahtuu kaudesta 2023 alkaen sähköisesti netissä. Tästä linkistä pääsee sivustolle, minkä kautta voi selata vapaita venepaikkoja ja vuokrata niitä. Maksaminen suoritetaan venepaikkaa varattaessa nettikauppana.

Nykyisille venepaikan haltijoille lähetetään keväisin maksulinkki sähköisesti sähköpostiin sekä tekstiviestillä. Maksamalla paikan ajallaa, varmistaa venepaikan myös tulevalle kaudelle.

Lisätietoja saa satamakapteenilta numerosta 044 2599450.

Venepaikan edelleen vuokraaminen tai luovuttaminen kolmannelle osapuolelle ilman satamamestarin lupaa on kielletty. Pursiseura voi irtisanoa venepaikan viivästyneiden ja maksamattomien venepaikkamaksujen vuoksi, tai jos paikan haltija ei noudata satamasääntöjä ja yleisiä turvallisuusohjeita.

Satamakapteenilla on oikeus vaihtaa myönnetty venepaikka toiseen, mikäli se on perusteltua. Esimerkiksi matalassa uiva vene voidaan siirtää vapautuneeseen matalamassa vedessä sijaitsevaan paikkaan, jotta syvempi paikka saadaan sitä tarvitsevan käyttöön.

Portilla varustettujen laitureiden avaimista peritään avainpantti. Pantin saa takaisin, kun venepaikka luovutetaan pois. Avain-asioissa ota yheys satamamestariin.

Yhteystietojen muutokset tulee ilmoittaa mahdollisimman pian satamakapteenille (laskutus, katkenneet kiinnitysköydet, vuodot, ilkivalta ym.).

Veneellä tulee olla vastuuvakuutus.

Purjehdusseuran jäsenyys eikä paikkakunnalla asuminen takaa automaattisesti laituripaikkaa / talvisäilytyspaikkaa satamissa. Sataman säännöt löytyvät vasemmalla olevasta valikosta.

Vieraspaikat

Kirkkorannan satamassa on muutama peräpoijupaikkaa vierasveneilijöille sekä kylkikiinnitysmahdollisuus suuremmille veneille tai laivalle. Vuorokausihinta poijupaikalla yöpymiselle on 10 € /vrk, max 3 vrk. Pidemmistä säilytysajoista on sovittava satamakapteenin kanssa (puh. 044 2599 450). Kylkikiinnityksestä on aina sovittava satamakapteenin kanssa. Vierasvenemaksujen maksamisesta ohjeistetaan ilmoitustaululla toimistokopin seinällä.

Sataman varustus

Kirkkorannan satamalaiturilla on pursiseuran omistamat septilaite ja mastonosturi sekä pilssivesien imulaitteisto.

Seuran jäsenille mastonosturin käyttö on ilmaista, muilta perimme 10 € / nostokerta. Nosturiin käy seuran avain. Laiturilla on myös sähkö- ja vesipiste sekä rannassa WC. Rannassa on myös hyvä veneiden laskuluiska.

Talvisäilytys

Kotisatamassa on myös talvisäilytyskenttä, joka on tarkoitettu ensisijaisesti paikkakuntalaisille ja Ristiinan pursiseuran jäsenille. Säilytysmaksut määräytyvät veneen kokonaispituuden mukaan ja ovat alle 10 m 70 €, 10-15 m 80 € ja yli 15 m 100 €.

Satamassa ei saa pestä veneitä liuotinpohjaisilla pesuaineilla, hiekkapuhaltaa tai tehdä mitään muutakaan sellaisia toimia, joissa luonnolle haitallisia materiaaleja tai kemikaaleja saattaisi joutua maaperään tai veteen. Tämä koskee mm. luonnolle haitallisia myrkkymaaleja ja pakkasnesteitä.

Edellä kerrottu tarkoitaa sitä, että jotkut keväiset veneen kunnostustoimet joudutaan suorittamaan muualla, tähän tarkoitukseen rakennetuilla telakka-alueilla, joissa on tarkoituksenmukaiset asfalttikentät erotuskaivoineen.

Pursiseura ei ota vastuuta yksittäisten jäsentensä toimista. Emme myöskään pysty valvomaan kaikkia sataman toimia, vaan luotamme jäsenistömme toimivan annettujen ohjeiden mukaisesti. Kysymys on myös taloudellisesti mittavasta riskistä. Mikäli maaperään joutuu haitallisia aineita, voidaan maa-aines joutua vaihtamaan. Tähän hyvin harvalla jäsenellä lienee taloudellisesti varaa — on varmasti edullisempaa siirtää vene kauden aikana telakalle ja teettää työt siellä.