Korkia

Korkia elokuussa 2018 (kuva Kari Kuskelin)

61°25.7 N, 27°38.1 E, karttalehti L208 (Iso Korkia)

Saaritukikohtamme sijaitsee Yövedellä Salonselän pohjoispuolella Iso Korkian saaressa. Tukikohtaan on selkeintä saapua Iso Korkian eteläpuolelta ja kääntyä siitä Iso Korkian ja Jurvansaaren väliseen salmeen. Salmi on syvä ja tukikohdan ranta vapaa kareista, joten sinne on turvallista saapua. Kiinnittyminen tapahtuu poijuihin laiturin molemmin puolin tai sen päähän.

Korkian varustukseen kuuluu takalla ja sähköistetyllä keittiöllä varustettu mökki, erillinen sauna, majoitusaitta, katettu grillikota, vajarakennus, halkokatos ja puucee. Laituri on sähköistetty. Tukikohdan alueella on kaivo. Jätehuoltoa tukikohdassa ei ole - vie mukanasi kaikki, mitä tuotkin.

Saaritukikohdasta vastaa Korkia-jaosto ja mökki-isäntänä on Mika Maczulskij (s/y Basileus).

Ristiinan Pursiseura on mukana Saimaan alueen pursiseurojen tukikohtien yhteiskäyttösopimuksessa. Korkiaan ovat tervetulleita vierailemaan muiden sopimuksen piirissä olevien pursiseurojen jäsenet. Yhteiskäyttösäännöt ratifioitiin yhteisesti Saimaan alueen pursiseurojen kommodorikokouksessa Joutsenossa 25.10.2014. Säännöt löytyvät täältä

Ristiinan Pursiseura ry:n ja Kivenlahden venekerhon tukikohtayhteistyösopimus alkoi keväällä 2020. Yhteiskäyttösäännöt löytyy täältä. Lisää tietoa osoitteesta kivenlahdenvenekerho.fi .

KORKIA SAARITUKIKOHDAN SÄÄNNÖT 2022

KÄYTTÖOIKEUS

Ison Korkian saaritukikohta palvelee Ristiinan Pursiseuran jäseniä. RiPSiläisille käyttö on maksutonta. Saimaan alueen tukikohtayhteistyössä mukana olevien seurojen veneet ovat tervetulleita yöpymään Korkiassa. Vierailijoiden suhteen noudatetaan vastavuoroisen yhteistyön ja kustannusvastaavuuden periaatteita.

Yhteistyöseurojen avaimet sijaitsevat mökin ulkoseinällä, ja niillä pääsee sekä mökkiin että saunatiloihin.

NIMET VIERASKIRJAAN

Haluamme kehittää tukikohtaa ja seurata tarvikkeiden kulutusta. Siksi toivomme, että jokainen vene kirjautuu vieraskirjaan. Vieraskirja on mökissä.

VIERAILIJOIDEN KÄYTTÖMAKSU

Yhteistyöseurojen jäsenet/venekunta: 10 euroa/vuorokausi. Maksu sisältää laituripaikan, saunan ja sähkön.

Maksut on ennen poislähtöä suoritettava mökissä oleviin lippaisiin tai  matkapuhelinmaksulla (Mobile Pay). Koodi on 28690. Kirjoita viestiksi veneen nimi ja seura.

SAUNOMINEN

Saunomaan pyritään pääsääntöisesti yhteisvuoroin. Vain muutaman veneen paikalla ollessa voidaan saunassa käydä venekunnittain asiasta keskenään sopien.

Paljun lämmitysoikeus on vain seuran jäsenillä. Peseydy ennen paljuun menoa! Paljun lämmittäjä vastaa paljun tyhjentämisestä ja puhdistamisesta käytön jälkeen.

Tavoitteena on saunapuhdas olo polttopuita kuitenkin kohtuudella käyttäen!

SÄHKÖ

Sähkötolppien avaimet ovat mökissä vasemmalla seinällä. Sähkön käyttö on sallittu akkujen lataukseen ynnä muuhun vähäiseen käyttöön. Maksu on 1€/vrk seuran omilta jäseniltä. Se maksetaan mökissä olevaan lippaaseen tai kännykkämaksuna (Mobile Pay). Mobiilimaksun koodi on 28690. Kirjoita viestiksi S ja veneen nimi.

LEMMIKKIELÄIMET

Lemmikkieläimet on pidettävä kytkettyinä saaressa. Lemmikkejä ei saa päästää grillille eikä sisätiloihin.

JÄTTEET

Palavat roskat voi polttaa saunan uunissa (ei grillissä!).

Korkiassa ei ole jätehuoltoa. Jokaisen venekunnan on huolehdittava roskien viemisestä itse. Periaatteena on: mitä tullessani tuon, sen mennessäni vien.

JÄRJESTYS JA TOISTEN HUOMIOON OTTAMINEN

Tukikohdassa on noudatettava Suomen lakia ja hyviä tapoja. Jokainen huolehtii omalta osaltaan tukikohdan siisteydestä. Tukikohdassa on noudatettava isännän tai paikalla olevan seuran edustajan antamia ohjeita. Muiden paikallaolijoiden oikeutta rauhalliseen lepoon ja virkistäytymiseen tulee kunnioittaa. Puolen yön jälkeinen äänekäs ilonpito edellyttää kaikkien suostumusta.

Harmaiden vesien laskeminen suoraan järveen on ehdottomasti kielletty.

Astiat pestään saunan takana olevassa tiskipaikassa.

Ilmoitathan puutteista tai korjausta vaativista asioista tukikohdan isännälle tai jollekin hallituksen jäsenelle.

SUP-LAUDAT

Korkiassa on kaksi SUP-lautaa Ristiinan Pursiseuran jäsenten ja heidän vieraidensa käyttöön. Laudat löytyvät saunarakennuksen takaa telineestä. Melat ja karkuremmit ovat saunan pukuhuoneessa.

Käyttöohjeita:

Karkuremmi on kiinni laudassa ja toinen pää kiinnitetään tarranauhalla nilkan ympärille. Remmi estää, että melojan pudotessa laudalta tuuli ei vie kevyttä lautaa melojan ulottumattomiin.

Käytäthän pelastusliivejä suppaillessasi! Harjoittele vedestä laudalle nousua lähellä rantaa.

Käsittele lautaa maissa liikutellessasi ja matalassa vedessä varoen. Peräevä voi rikkoutua helposti.

Pidemmälle ulottuvat suppailuretket suositellaan tehtäväksi turvallisuussyistä kaksin (lautoja on kaksi).

Käytön jälkeen puhdista lauta, palauta lauta, mela ja karkuremmi niille osoitetuille paikoille.

MÖKKI-ISÄNTÄ

Riku ja Tuula Hietala

p. 045 2517576

riku.hietala@kymp.net