Pursiseuramme

Ristiinan Pursiseura on rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena sääntöjemme mukaisesti on kehittää ja edistää jäsentensä venetuntemusta ja vesillä liikkumisen tietoja ja taitoja toimeenpanemalla kursseja ja käytännön harjoituksia sekä järjestämällä kilpailuja. Lisäksi seura pyrkii tarjoamaan jäsenilleen erilaisia veneilypalveluja. Ristiinan Pursiseura mm. ylläpitää ja hallinnoi Mikkelin kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti Ristiinan venesatamia. Jäsenten käytössä on jäsenistön talkoovoimin hankittu ja rakennettu korkeatasoinen saaritukikohta Korkia.

Ristiinan Pursiseura tarjoaa mukavan sosiaalisen ympäristön veneilijöille ja veneilystä kiinnostuneille. Ristiinan Pursiseurassa on yli 300 jäsentä. Mikkeliläisten lisäksi seurassa on lukuisia jäseniä pääkaupunkiseudulta ja Kouvolan seudulta. Jäsenistöstä pääosa on retki- ja matkaveneilijöitä, purjehtijoita ja moottoriveneilijöitä. Ristiinan Pursiseura on perinteisesti ollut Mikkelin seudun purjehtijoiden seura johtuen mm. kotisatamamme sijainnista ja väylästä Saimaalle ilman kulkua rajoittavia siltoja ja ilmajohtoja.

Seuramme veneilijät ovat aktiivisesti osallistuneet myös kilpailuihin. Purjehtijat kiertävät Saimaan alueen ja Suomenlahden kilpailuissa. Veneitämme ja purjehtijoitamme on osallistunut myös SM- ja MM-tason kilpailuihin.

Ristiinan Pursiseura on perinteisesti ollut myös moottoriveneiden nopeuskilpailijoiden seura. Seuran alkuaikojen taloudellinen perusta oli Ristiina Boat Race –kilpailutapahtuma,  joka järjestettiin vuosittain Pökkäänlahdella talkoovoimin. Tälläkin hetkellä seuramme nopeuskilpailijat kiertävät kilpailuissa Suomessa ja ulkomailla.

Ristiinan Pursiseura ry:llä on oma valtioneuvoston vahvistama lippu ja seuran vahvistama seuramerkki. Seuramme lippu on kiertänyt matkaveneilijöidemme ja purjehtijoidemme toimesta Itämeren,  Pohjanmeren, Välimeren ja Kanariansaartenkin satamissa.